چگونه از امواج گوشی موبایل در امان باشیم ؟
نوشته شده توسط : مهدی فتح اله زاده

امواج الکترومغناطیس، هر جایی که گوشی همراه آنتن دهی داشته باشد یا هر مکانی که اینترنت داشته باشید ، حضور دارند و بر بدن­ما نیز تاثیر منفی و زیان بار می­گذارد. حال برای آنکه از خطرات و مضراتی که این امواج برای سلامت بدن ما ایجاد می­کنند دور بمانیم، در مجموع دو راه بیشتر مقابل خود نداریم؛ یا باید از شهر خارج شویم، و در زیر زمین، آسمان و درمجموع مکانی دوردست و خالی از امواج برای سکونت انتخاب کنیم یا اینکه به دنبال راهکارها و شیوه­هایی برای تقلیل خطرات و آسیب­های امواج و تشعشعات گوشی در محل سکونت و کار خود باشیم.

معرفی هر نسل از شبکه­های تلفن همراه ، امکانات و توانایی­های بیشتر و به روزتری را با خود به همراه دارد و باعث ترغیب شما برای استفاده بیش از حد از آنها می­شود. که نتیجه ازدیاد این امکانات، تقلیل طول موج­های شبکه و ازدیاد قدرت و توان آنها است. برای مثال  شبکه نسل G ۵ که چه بسا تا چند سال آینده به یک معیار محبوب و پرطرفداری در بین کاربران تبدیل خواهدشد و امکان دسترسی به سرعت­های چند گیکابایتی را برای کاربران فراهم می­کند که این به مفهوم پیدایش شبکه­ای نیرومندتر با طول موج کوتاه­تر است. این ازدیاد نیرو با تمام مزایایی که به­همراه دارد دردسرهای ما را نیز دوچندان می­کنند پس باید همواره به دنبال شیوه ای برای تقلیل مضرات و آسیب­های امواج تلفن همراه باشیم.

بیشتر بخوانید: بهترین گوشی اپل از ابتدا تا 2022

استفاده از تلفن های ثابت خانگی

کاربرد تلفن همراه افزون بر آنکه یک ضرورت باشد، به یک عادت دائم و همیشگی تبدیل شده است. در نتیجه این عادت، بعضی از کاربران تمام 24 ساعت روز، برای کوچک­ترین کارهای شخصی خود از تلفن همراه بهره می­گیرند؛ تاآنجاکه، اگرچه تلفن ثابت در نزدیکی آنها قرار دارد اما ترجیح می­دهند که با تلفن همراه خود به مکالمه بپردازند. در هر حال یکی از راه­های موثر  تقلیل آسیب­های ناشی از امواج مضر تلفن همراه­، استفاده از تلفن ثابت برای برقراری تماس و مکالمه است.

استفاده از پیام کوتاه یا SMS

با پیدایش انواع نرم افزارها یا اپلیکشن­های پیام رسان به همراه امکانات متنوع و کاربرپسند     در سال­های اخیر، کاربران تلفن­های همراه هوشمند متقاعد شدند که با ارسال پیامک خداحافظی کنند. که از عمده دلایل آن، علاوه بر سهولت در استفاده از آن، می­توان به مقرون به­صرفه بودن از لحاظ بعد مالی نیز اشاره نمود. ارسال پیامک با اینکه هزینه به ظاهر اندکی برای کاربر دربردارد اما باز هم در مقابل امکاناتی که اپلیکیشن­های مرسوم پیام رسان،               با توجه به هزینه نسبتاً کم اینترنت و بدون در نظر گرفتن مسافت، در دسترس کاربران قرار می­دهد قابل مقایسه یا رقابت نیست. اما در هر حال  برای حفظ سلامتی خود در مواقع غیر لزوم یا زمانی که فقط یک متن کوتاه را می خواهید ارسال کنید، بهتر است از پیامک استفاده کنید. جابجایی اطلاعات با پیامک یا SMS در مقایسه با سیستم مورد استفاده در نرم افزارهای پیام رسان از شبکه­ای ضعیف­تر انجام می پذیرد.

بیشتر بخوانید: گوشی شیائومی تا 15 میلیون تومان چی بخرم؟

استفاده از اینترنت تلفن همراه را تقلیل دهید

اخیراً کاربران تلفن های همراه هوشمند پیوسته از اینترنت استفاده می­کنند و بنابراین دائماً وای­فای یا شبکه G ۴ تلفن همراه خود را روشن نگه می­دارند. در نتیجه علاوه بر آثار زیان بار آن بر عمر باتری تلفن همراه، سلامت خود را نیز به خطر می­اندازند. در واقع استفاده از اینترنت برای برخی کاربران افزون بر آنکه یک نیاز مداوم باشد به یک اعتیاد همیشگی تبدیل شده است. این دسته از افراد بنابر دلایل متفاوتی از جمله بی­هدفی، بیکاری، بی­خوابی، حضور در جشن­ها و مهمانی­ها، تنها بودن در خانه و… پیوسته در اینترنت به پرسه زدن مشغولند بدون اینکه به دنبال هدف یا مقصود خاصی باشند.

همواره بهتر است تا برقراری تماس و پاسخ طرف مقصد صبر کنید

حتماً دیده اید که بیشتر افراد طبق عادت پس از شماره­گیری، بدون درنگ تلفن همراه را کنار گوش خود قرار می­دهند. این تنها یک عادت بیهوده، مضر و آسیب رسان است بدان جهت که بر اساس یافته­های اخیر دانشمندان، پیک تشعشات امواج تلفن همراه در مدت زمان تلاش برای برقراری تماس و قبل از پاسخ طرف مقابل است. بنابراین بهتر است برای حفظ سلامتی خود پس از شماره­گیری، تلفن همراه خود را تا پاسخگویی کاربر مقابل در دست نگه داشته و صبر کنید. خوشبختانه در تمام تلفن های همراه اعم از انواع مدل های قدیمی و جدید، پس از اتصال تماس، ثانیه شمار بر روی صفحه نمایش فعال شده و از این طریق کاربر از پاسخگویی طرف هدف اطلاع می­یابد.

مدت زمان مکالمه خود را تا حد امکان تقلیل دهید

ذکر این نکته ضروری است که هر چقدر هم شما موارد بالا را مراعات کنید باز هم انسانید و مطابق عادت و به طور معمول شاید ناچار باشید بخشی از ساعات روز را به مکالمه با تلفن همراه بپردازید، تا حدی که موارد ذکر شده فوق را با تمسخر و شوخی از سر بگذرانید اما بهتر است توجه داشته باشید که به دلیل حضور امواج تلفن همراه در همه جا، باز هم وقتی یک دریافت‌کننده مانند تلفن همراه را به دست می‌گیریم، همواره در حال جذب بیشتر آنها به سمت خود هستیم و این تشعشعات هنگامی که در حال مکالمه هستیم به پیک خود می­رسند. تحقیقات دانشمندان نشان می­دهند که کارآمدترین روش برای تقلیل مضرات تشعشعات تلفن همراه، کاستن از مدت زمان مکالمه است. بنابراین اگر افزون بر دو دقیقه با تلفن همراه خود مکالمه کنید، خود را در معرض ریسک تاثیرات مضر امواج تلفن همراه بر مغزتان قرار داده­اید.

استفاده از هندزفری

باز هم باید تاکید کنم که شما بر پایه یک عادت دائمی، کارهایی را به طرز ناخودآگاه انجام می­دهید و ملاحظه و مراعات هر یک از موارد ذکر شده بالا گاهی سخت و طاقت فرسا است. بنابراین می­توان به استفاده از یک هندزفری مناسب به عنوان یکی از ابتدایی­ترین راهکارهای جلوگیری از آسیب­های امواج تلفن همراه اشاره کرد. همچنین این شیوه و راهکار اکنون برای بسیاری از کاربران یک عادت روزانه است که در این صورت جای تبریک و خوشحالی دارد!

بیشتر بخوانید: استفاده از ChatGPT برای پاسخ به سوالات مصاحبه‌ شغلی

تلفن همراه خود را بر روی کمربند و یا در جیب شلوار قرار ندهید

خوشبختانه عادت رایج قرار دادن تلفن همراه بر روی کمربند یا کیف­های کمری سال­هاست که ازبین رفته و منسوخ شده، هرچند هنوز جیب شلوار جایگاه و مامن تلفن­های همراه کاربران در تمام نقاط دنیا است. اکنون که از نیروی مضر امواج تلفن همراه آگاهی داریم، بهتر است که از میزان زیان­ها و آسیب رسانی آنها نیز مستحضر شویم. بر پایه یک آزمایش و سنجش رسمی، مردانی که تلفن همراه را در جیب شلوار خود قرار می‌دهند، مقدار اسپرم‌های تولید شده توسط دستگاه تولیدمثل آن‌ها تحت تاثیر این امواج، متاسفانه به میزان ۳۰ درصد تقلیل می­یابد و به گفته پزشکان به عقیمی موقت دچار می­شوند.

دستگاه‌ها و تجهیزات بدون سیم را در دسترس کودکان قرار ندهید

باید بدانید که تاثیر امواج تلفن همراه بر روی مغز کودکان چندین برابر بزرگسالان است. بنابراین تلفن همراه و یا تبلت خود را برای برای طولانی مدت در اختیار آنها ندهید. البته در سال­های اخیر بسیاری از والدین از این تجهیزات، جهت  آموزش و تعلیم کودکان استفاده می­کنند. برای این منظور بهتر است که یک تبلت بدون سیمکارت را تهیه کرده تا بدین وسیله آن‌ها نیز بتوانند برای اهداف آموزشی و سرگرمی از این تکنولوژی بدون مضرات آن استفاده کنند.

تلفن های همراه خود را در گاردهای فلزی قرار ندهید

احتمالاً هنگام خرید تلفن همراه، با محافظ و گاردهای فلزی یا محصولات فلزی محکم برای آن  برخورد کرده­اید که متاسفانه فروشندگان با شور و شوق فراوان از ایمنی بالای آنها برای تلفن همراه می­گویند. در حقیقت محافظ های فلزی مانند یک دریافت کننده قدرتمند­ امواج عمل می کند و تشعشعات بیشتری را به خود جذب می­کند همچنین تاثیرات مضر و منفی بیشتری برای سلامتی شما به ارمقان می­آورد. همان طور که می­دانید کاربرد تلفن همراه در کنار تخت بیمار، تجهیزات پزشکی و در پمپ بنزین نیز خطرناک است و حتی الامکان نباید در این مکان‌ها از تلفن همراه به علت اختلالاتی که ایجاد می­کند، استفاده کرد.

میزان نرخ اس ای آر تلفن همراه (میزان جذب اشعه برای بدن) را هنگام خرید چک کنید

یکی از راهکارهای مهم تقلیل آثار مضر و آسیب­ رسان امواج تلفن همراه ، این است که هنگام خرید یک تلفن همراه و یا تبلت، به نرخ اس ای آر آن که توسط شرکت­های سازنده به صورت یک عدد بر روی جعبه درج شده توجه کنید. در واقع عدد SAR بیان می کند که هنگام استفاده از تلفن همراه، چه مقدار از تشعشعات جذب بدن شما می‌شود و به عبارتی دیگر به میزان جذب اشعه تلفن همراه توسط بدن و بافت­های زنده اشاره می‌کند. توصیه می­شود به­دنبال خرید محصولاتی باشید که میزان نرخ SAR آنها عدد پایین تریی را نشان می­دهد.

بیشتر بخوانید: در ۱۲ مرحله یک کامپیوتر گیمینگ متناسب با نیاز خود بسازید

سعی کنید از آنتی‌اکسیدان‌ها بیشتر استفاده کنید

اگرچه شما هر چقدر هم که نکات ایمنی را مراعات کنید، متاسفانه باید گفت خواه ناخواه باز نیز در معرض تشعشعات تلفن همراه قرار می­گیرید. اما یکی از بهترین راه ها برای جبران آسیب های ناشی از این اشعه­ها، استفاده از آنتی اکسیدان هاست. بر اساس نتایج تحقیقات، آنتی‌اکسیدان‌ها، از پیری و فرسودگی زودرس بدن انسان جلوگیری بعمل می­آورند، اما خیلی سریع نیز توسط امواج تلفن همراه از بین می‌روند. پس تا می توانید برای جبران این زیان، استفاده از آنتی اکسیدان­ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

هرگز آنتن تلفن همراه خود را نپوشانید

میزان اشعه­های جذب شده توسط مغز بوسیله هر نوع پوششی که بر روی آنتن تلفن همراه قرار گیرد افزایش می­یابد. وجود هرگونه پوششی در برابر آنتن تلفن همراه باعث می­شود تا دستگاه قدرت و نیروی بیشتری برای ایجاد کیفیت بهتر بکار ببرد  و در نتیجه تشعشعات بیشتری را از خود ساطع می‌کند. علاوه بر این، مسدود ساختن آنتن تلفن همراه در عملکرد باتری موثر است و شارژ تلفن همراه را با سرعت بیشتری تخلیه می­کند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در هنگام ضعیف بودن آنتن دهی تلفن همراه بهتر است از مکالمه یا برقراری تماس بپرهیزید، چراکه در این حالت تلفن همراه برای برقراری تماس قدرت بیشتری را صرف و تشعشعات زیادتری را منتشر می­کند.

بیشتر بخوانید: امکانات و قابلیت‌های Watch GT3 هوآوی

تلفن همراه را در زمان عدم نیاز، از خود دور کنید

به تدریج تلفن همراه برای بعضی از کاربران حکم یکی از اعضای حیاتی بدن را پیدا کرده که دائماً به طور اعتیاد گونه ای آن را با خود به همراه دارد. حتی زمانی که آن را برای شارژ باتری به برق متصل می­کند هم باید در کنار آن حضور داشته باشد و به تماشای فرآیند شارژ باتری بنشیند! اگر چه تلفن همراه هیچ نیازی به حضور شما ندارد و کار خود را انجام می­دهد، همچنین شما بدون تلفن همراه نیز می­توانید کما فی السابق به زندگی روزمره خود بپردازید. پس حتماً نیاز نیست همه جا مثل: منزل، محل کار، ماشین، اتوبوس، مترو و… تلفن همراه را به خود بچسبانید.

 




:: بازدید از این مطلب : 188
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: